0
سبد خرید شما خالیست!
میتوانید برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید.

علائم حساسیت به پروتئین وی

پروتئین وی یکی از مکمل‌های مورداستفاده و پرطرف‌دار در بین ورزشکاران و بدنسازان است که به‌منظور کاهش وزن، عضله‌سازی، افزایش سطح انرژی و به‌طورکلی بهبود کارکرد ورزشی افراد مورداستفاده قرار می‌گیرد.  این پروتئین که از شیر و به هنگام تولید پنیر به دست می‌آید، در مواقعی ممکن است باعث بروز حساسیت در برخی افراد گردد؛ خصوصاً اگر خودسرانه و بدون مشورت با پزشک استفاده شود.

حساسیت و آلرژی ناشی از مصرف پروتئین وی با علائم گوناگونی همراه است که شناخت آنها می‌تواند در تشخیص به‌موقع و قطع مصرف این پروتئین مؤثر واقع گردد. به همین جهت در این مقاله از داروخانه صبا به بررسی علائم حساسیت به پروتئین وی خواهیم پرداخت.

پروتئین وی چیست؟

شیر گاو دارای دو نوع پروتئین مختلف بوده که یکی از آنها همان پروتئین وی است. این پروتئین هنگام تولید پنیر از شیر و از مایع به‌دست‌آمده در این فرایند جدا می‌شود. به همین دلیل به این پروتئین، آب‌پنیر نیز می‌گویند. برای تبدیل آب‌پنیر به مکملی که مورد استفاده بدنسازان و ورزشکاران است، آن را خشک و به پودر پروتئین وی تبدیل می‌کنند. پودر پروتئین وی می‌تواند در انواع نوشیدنی‌هایی که افراد در طول روز و پس از ورزش استفاده می‌کنند اضافه شود؛ همچون آبمیوه‌ها، اسموتی، شیر و هر نوع نوشیدنی دیگر.

پروتئین وی از مواد بسیار مغذی و مفید برای بدن بوده که بسیاری از آمینواسیدهای ضروری و لازم را شامل می‌شود. بسیاری از ورزشکاران به دلایل مختلفی به خرید پروتئین وی می‌پردازند. مکمل پروتئین وی در صورت عدم بروز حساسیت می‌تواند تأثیرات فوق‌العاده‌ای بر بدن انسان بگذارد. از این اثرات می‌توان به کاهش وزن اضافی، بهبود عضلات، جوان‌سازی پوست، تنظیم هورمون‌ها و همچنین پیشگیری برخی بیماری‌ها همچون سرطان و مشکلات قلبی اشاره کرد.

پروتئین وی چیست؟

نشانه‌های حساسیت به پروتئین وی در بزرگسالان

همانطور که گفته شد، برخی افراد نسبت به این پروتئین لبنیاتی واکنش آلرژیک نشان می‌دهند و همچون هر آلرژی دیگری، این حساسیت نیز می‌تواند در افراد گوناگون علائم مختلفی داشته و از نشانه‌های خفیف تا نشانه‌های شدید و خطرناک را در پی داشته باشد. در صورت بروز هر یک از علائم این حساسیت، لازم است که از ادامه مصرف پرهیز کرده و به پزشک مراجعه نمایید. برای آشنایی بیشتر با علائم حساسیت به پروتئین وی در بزرگسالان، در ادامه مهم‌ترین آنها را شرح می‌دهیم.

آلرژی پوستی

از علائم شایع در هنگام حساسیت بزرگسالان به پروتئین وی می‌توان به نشانه‌های آلرژی پوستی اشاره کرد. آلرژی پوستی به معنای بروز نشانه‌هایی همچون قرمزی، خارش، تورم، کهیر و اگزما بر روی سطح پوست نقاط مختلف بدن است. این علائم به‌خصوص در نقاطی که با مکمل در تماس بوده‌اند، ایجاد می‎‌شوند؛ البته توجه داشته باشید امکان بروز علائم آلرژی پوستی از طریق استنشاق نیز وجود دارد.

اختلالات گوارشی

در صورت بروز انواع اختلالات گوارشی همچون نفخ بیش از حد، حالت تهوع، استفراغ، اسهال و یبوست، درد شکم یا معده و مواردی ازاین‌قبیل پس از مصرف پروتئین وی، احتمال اینکه بدن شما نسبت به مصرف این مکمل دچار آلرژی شده باشد بسیار بالاست و باید از مصرف مجدد آن خودداری نمایید.

بی‌حس ‌شدن اندام‌ها

از دیگر عوارض حساسیت به پروتئین وی می‌توان به بی‌حس شدن اندام‌ها یا تجربه احساسات کرختی و سوزن‌سوزن‌شدن در نقاط مختلف بدن و علی‌الخصوص دست و پاها اشاره کرد.

بروز تورم در ناحیه دهان

گاهی اوقات برخی افراد پس از مصرف پروتئین وی دچار ورم در نواحی دهان و اطراف آن همچون لب، زبان و غیره می‌شوند. این موضوع بیانگر آلرژی و حساسیت شدید فرد به این مکمل بوده و لازم است سریعاً به پزشک مراجعه نماید.

آنافیلاکسی

آنافیلاکسی یا بیش دفاعی را می‌توان از آخرین مراحل حساسیت به عواملی همچون مواد غذایی، نیش حشرات و غیره دانست که در بعضی موارد نادر در مصرف پروتئین وی نیز بروز می‌یابد. این مرحله از آلرژی با علائم ناگهانی همچون تورم گلو، بثورات پوستی، افت فشارخون و خارش شروع شده و احتمال مرگ فرد را نیز به دنبال دارد.

نشانه‌های حساسیت به پروتئین وی در بزرگسالان

 حساسیت به پروتئین وی چه دلیلی دارد؟

به‌طورکلی حساسیت‌ها واکنش‌های تهاجمی بدن نسبت به برخی مواد یا محرک‌های خارجی است که با علائمی همراه می‌شود. آلرژی بدن افراد نسبت به پروتئین وی نیز از حمله تهاجمی سیستم ایمنی افراد به مواد موجود در این مکمل ناشی می‌گردد. در واقع هنگامی که ریز مولکول‌های سازنده این پروتئین به سیستم ایمنی افرادی که به آن حساسیت دارند می‌رسند، بدن آنها دچار واکنش‌های آلرژیک و نشانه‌های حساسیت می‌شود. اما دلیل بروز علائم حساسیت به پروتئین وی چیست؟

ترکیبات تشکیل‌دهنده پروتئین وی یعنی دو ماده پروتئینی ترانسفرین و بتا - لاکتوگلوبولین منجر به این حساسیت می‌شوند. بتا - لاکتوگلوبولین یکی از پروتئین‌هایی است که در محصولات لبنی همچون شیر موجود بوده و ترانسفرین نیز جزو پروتئین‌های موجود در گوشت مرغ و گوشت قرمز است. در صورتی که شخصی با محصولات لبنی یا گوشت قرمز و مرغ حساسیت داشته باشد، به احتمال بسیار زیاد با مصرف این مکمل بدنسازی نیز دچار واکنش آلرژیک خواهد شد. این مواد در بدن واکنش‌های ایمنی همچون ترشح هیستامین را باعث شده و در نهایت با نشانه‌هایی همچون خارش و مشکلات پوستی، گوارشی و غیره ادامه می‌یابد.

روش‌های تشخیص حساسیت و آلرژی بدن به مکمل پروتئین وی در علم پزشکی

تشخیص حساسیت بدن به مکمل پروتئین وی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چرا که همانطور که پیش از این بیان شد، در برخی مواقع ممکن است واکنش‌های آلرژیک بسیار شدید باشند و سلامت فرد را در معرض خطر بسیار جدی قرار دهند. در نتیجه لازم است در صورت بروز نشانه‌های حساسیت، به سرعت به پزشک مراجعه کرده و مورد معاینه قرار گرفت.

پزشک از روش‌های گوناگونی برای تشخیص حساسیت استفاده خواهد کرد. ابتدا پیش از هر چیز سوابق پزشکی فرد بررسی می‌شود. سپس پزشک از شما می‌خواهد تمام علائمی که پس از مصرف مکمل وی تجربه کرده‌اید را بیان کنید. علاوه بر علائم و نشانه‌ها، لازم است مدت‌زمانی که پس از مصرف مکمل، نشانه‌ها بروز یافته و همچنین مقدار مصرف را نیز به پزشک معالج بگویید.

پس از بررسی سوابق و علائم، برخی تست‌ها برای تشخیص دقیق حساسیت و شدت آن انجام می‌شوند. از این تست‌ها می‌توان به آزمایش آلرژی خون، تست مشکلات پوستی و تست‌های تنفسی اشاره کرد. به هر میزان تجهیزات پیشرفته‌تری برای انجام تست‌ها فراهم باشد، تشخیص بهتر و دقیق‌تر خواهد بود.

در ضمن اگر شما به مکمل پروتئین وی حساسیت داشته باشید با علائمی مانند: سوزش و خارش پوست، دل درد، قرمز شدن پوست، احساس سستی و کرختی، تورم درلب، زبان و دهان مواجه خواهید شد. مصرف طولانی مدت پروتئین وی امکان دارد تاثیر منفی بر روی بافت پوست بگذارد، در این صورت پوست متورم و قرمز و یا حتی دچار سوزش و خارش خواهد شد.

مقدار مصرف مکمل پروتئین وی

مصرف مکمل پروتئین وی لازم است حتماً به مقدار مشخص آن صورت گیرد تا باعث حساسیت و سایر مشکلات جسمی نگردد. در بسیاری از موارد مصرف درست و به میزان این مکمل می‌تواند باعث بهبود عملکرد عضلات بدن و سلامت جسمی فرد شود؛ اما در صورت مصرف بیش از حد باعث عوارض و آسیب‌های جسمی گوناگون همچون حساسیت خواهد شد.

مقدار مصرف مکمل پروتئین وی برای زنان و مردان متفاوت است. بهتر است در هنگام مصرف این پروتئین از راهنمای میزان مصرف بهره گیرید. معمولاً میزان مصرف پروتئین وی بین 25 تا 50 گرم در هر روز پیشنهاد می‌شود. این مقدار لازم است با یک نوشیدنی بسته به میل شما مخلوط شود و سپس میل نمایید تا اثرات مثبت خود را بر روی بدن بگذارد. برای آگاهی از مقدار دقیق مصرف این پروتئین و علاوه‌برآن زمان صحیح مصرف، دستورالعمل درج شده بر روی آن را مطالعه نمایید و یا از مربی یا پزشک خود راهنمایی بگیرید.

مقدار مصرف مکمل پروتئین وی

عوارض مصرف مکمل پروتئین وی

علاوه بر حساسیت به پروتئین مکمل وی، برخی افراد با مصرف بیش از حد و نامناسب این مکمل دچار برخی عوارض می‌شوند. با آگاهی از میزان مصرف دقیق و به‌موقع این مکمل می‌توان به راحتی از بروز این عوارض جلوگیری کرد. این عوارض به شرح زیر هستند.

  • احساس گرفتگی در عضلات
  • مشکلات مربوط به کبد
  • پوکی‌استخوان
  • مشکلات پوستی همچون آکنه و جوش
  • احساس خستگی زیاد
  • مشکلات گوارشی
  • نقرس
  • بیماری‌های کلیوی
  • مشکلات قلبی
  • افزایش میزان اسیدیته خون
  • کاهش اشتها

البته لازم است توجه داشته باشید که حساسیت به مکمل پروتئین وی و عوارض آن بسیار نادر بوده و موارد گفته شده احتمالات بسیار کمی است که صرفاً جهت آگاهی بیشتر شما ذکر می‌شود. در غالب موارد، افراد از مزایای مصرف پروتئین وی بهره‌مند شده و به خرید پروتئین وی‌آلبومین می‌پردازند تا به‌عنوان مکملی مفید و مؤثر از آن استفاده نمایند.

آیا میزان حساسیت به پروتئین وی در افراد مختلف است؟

 آیا میزان حساسیت به پروتئین وی در افراد مختلف است؟

حساسیت به پروتئین وی در افراد گوناگون علائم مختلفی را به همراه خواهد داشت و این موضوع از عوامل گوناگونی نشئت می‌گیرد. پیش از این گفته شد که پزشک برای معاینه شما هنگام بروز حساسیت، سؤال‌هایی درمورد مقدار پروتئین وی که مصرف نموده‌اید، خواهد پرسید.

یکی از نکات مربوط به حساسیت به مکمل پروتئین وی آن است که برخی افراد با مصرف میزان کمتری از این مکمل دچار حساسیت نمی‌شوند. در واقع می‌توان گفت مقاومت بدن افراد به حساسیت در برابر پروتئین وی متفاوت است. عواملی همچون ژنتیک فرد، چگونگی تماس مکمل با بدن و حتی محیط اطراف ممکن است بر میزان و شدت آلرژی بدن با پروتئین وی اثرگذار باشند.

نتایج به‌دست‌آمده از آزمایش و تست‌های افراد مختلفی که با علائم حساسیت به پروتئین وی به پزشک مراجعه نموده‌اند نشان می‌دهد که این پروتئین می‌تواند در بدن افراد گوناگون، شدت متفاوتی از خود بروز دهد و علاوه‌برآن ممکن است علائم حساسیت به پروتئین وی در هر شخص با توجه به میزان شدت حساسیت، با فرد دیگر متفاوت باشد. با مشورت پزشک می‌توانید با مدیریت مقدار و چگونگی مصرف پروتئین وی از بروز آلرژی جلوگیری نمایید یا جایگزین‌هایی برای آن پیدا کنید.

 روش‌های مقابله با بروز حساسیت به پروتئین وی

 روش‌های مقابله با بروز حساسیت به پروتئین وی

همانطور که عوامل گوناگونی همچون ژنتیک می‌توانند در میزان تأثیر حساسیت پروتئین وی بر بدن اثرگذار باشند، روش‌های مختلفی نیز برای مقابله و پیشگیری از بروز این حساسیت وجود دارد. با استفاده از این روش‌ها می‌توان تاثیر آلرژیک مصرف پروتئین وی را  تا حد زیادی کاهش داد تا از اثرات مثبت آن بهره برد. برخی از این تکنیک‌ها در ادامه بیان شده‌اند.

رژیم غذایی مناسب

با اضافه‌کردن برخی مواد غذایی جایگزین به رژیم غذایی به‌جای پروتئین وی، می‌توان از اثرات ناشی از آلرژی بدن به این مکمل جلوگیری کرد و از پروتئین‌ها و ترکیبات مفید آن نیز بهره‌مند شد. از مواد قابل‌جایگزین‌شدن به‌جای پروتئین وی می‌توان به حبوباتی همچون سویا و لوبیا اشاره کرد.

کنترل اضطراب

برخی روش‌های مدیتیشن و کنترل استرس و اضطراب ممکن است عوارض ناشی از مصرف و حساسیت به پروتئین وی را کاهش دهند.

معاینه پزشکی

مشورت و معاینه توسط پزشک می‌تواند شما را نسبت به واکنش‌های بدنتان به مکمل پروتئین وی آگاه نماید و یا با انجام تست‌های تشخیص آلرژی، میزان شدت حساسیت بدنتان مشخص شود.

 آیا ابتلا به بیماری‌های زمینه‌ای باعث افزایش حساسیت به پروتئین وی می‌شود؟

حساسیت به پروتئین وی اگرچه موضوع چندان شایعی نیست؛ اما می‌تواند برای افراد گوناگون بروز یابد. در این میان، برخی افراد همچون کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند، در معرض احتمال بیشتری برای حساسیت خواهند بود. در واقع بدن چنین افرادی نسبت به انواع عوامل آلرژِیک، حساس‌تر بوده و ممکن است واکنش‌های شدیدتری نشان دهد.

علاوه بر این ممکن است افرادی که به‌طورکلی آلرژی‌های دیگری همچون آلرژی‌های فصلی را تجربه می‌کنند نیز به مکمل پروتئین وی حساسیت داشته باشند. برای اینکه بدانید نسبت به پروتئین وی حساسیت دارید یا خیر، بهتر است آگاهی خود را از علائم و نشانه‌های این مکمل افزایش دهید و در صورت نیاز با پزشک متخصص آلرژی مشورت نمایید.

 جمع‌بندی

مکمل پروتئین وی یکی از مواد مغذی و حاوی تعداد زیادی از آمینواسیدهای لازم بدن است که از شیر به دست می‌آید. این پروتئین به دلیل تأثیرات فوق‌العاده آن در بهبود عملکرد عضلات معمولاً مورداستفاده بدنسازان و ورزشکاران قرار می‌گیرد؛ اما در مواردی ممکن است افراد با این مکمل دچار حساسیت شوند.

علائم حساسیت به پروتئین وی در افراد مختلف متفاوت است. ممکن است فرد پس از ایجاد حساسیت علائم خفیفی همچون خارش و قرمزی بر سطح بدن تا علائم شدیدتری همچون تورم در ناحیه دهان یا آنافیلاکسی را تجربه کند. توصیه می‌شود برای پیشگیری از حساسیت و یا بروز عوارض ناشی از مصرف این مکمل، از مقدار دقیق و زمان صحیح مصرف آن به طور کامل مطلع شوید.

 از دیگر موضوعاتی که می‌تواند از بروز عوارض و یا حتی حساسیت پروتئین مکمل وی جلوگیری کند، خرید آن از برندهای باکیفیت و مطمئن است. شما می‌توانید بهترین و باکیفیت‌ترین برندهای تولیدکننده پروتئین وی را از داروخانه آنلاین صبا با ارسال سریع و رایگان خریداری نمایید.

 

 سوالات متداول

اگر فردی با شیر حساسیت داشته باشد، با مکمل پروتئین وی نیز دچار آلرژی خواهد داشت؟

ازآنجایی‌که پروتئین وی، یک مکمل بر پایه شیر و لبنیات است، احتمال بروز حساسیت برای این افراد وجود دارد.

علائم حساسیت به پروتئین وی چیست؟

از مهم‌ترین علائم حساسیت به پروتئین وی می‌توان به مشکلات گوارشی، آلرژی پوستی، بی حس‌شدن اندام‌ها، تورم در ناحیه دهان و آنافیلاکسی اشاره کرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه نماییم؟

در صورت بروز هر یک از علائم و نشانه‌های حساسیت پس از مصرف این مکمل لازم است به پزشک مراجعه نمایید تا از بروز مشکلات و واکنش‌های خطرناک جلوگیری شود.